Circular Coffee Project
Waar veel mensen zich niet direct van bewust zijn wanneer ze van een koffie genieten op kantoor of in een sportkantine, is dat de plastic wegwerpbekers die door de meeste koffiemachines worden gebruikt niet goed zijn voor het milieu. Volgens een schatting zijn zulke wegwerpbekers verantwoordelijk voor zo’n 50 miljoen kg aan CO2-emissies per jaar.
Circular Coffee Project
Het Circular Coffee Project stelt zich ten doel dit probleem van wegwerpbekers op te lossen. Door het stimuleren van hergebruik wil het bedrijf een win-win-win situatie bereiken: goed voor koffiedrinkers, koffieaanbieders én goed voor de maatschappij en het milieu.
Een van de vragen waar het Circular Coffee Project mee te maken krijgt is: ‘welke koffiedrinksystemen zijn er die hergebruikt kunnen worden? En welke zijn het meest duurzaam? Hoe zit het met de haalbaarheid? De bekendste varianten zijn de papieren bekers of mokken van aardewerk, maar zijn nog vele andere opties die minder bekend zijn bij het grote publiek.
De startup besloot de consultants van Solve Consulting aan boord te halen om deze analyse uit te voeren. “In het begin was het even zoeken om het vraagstuk concreet te krijgen en uit te vinden hoe we de milieueffecten van alle drinksystemen konden achterhalen en berekenen”, vertelt Eva van der Schans, een van de vier Solve Consulting-adviseurs die op het project zijn gezet. “Door onze verschillende studieachtergronden hebben we elkaar goed kunnen aanvullen en iets moois neer kunnen zetten.”
Het project begon met een kick-off meeting samen met de oprichter van het Circular Coffee Project, Joshua Whyatt, en een Sustainability Expert bij TNO. Na een plan te hebben opgesteld brachten de consultants eerst één voor één de drinksystemen in kaart waarna ze berekenden wat voor effect elk van deze systemen op het milieu heeft. De resultaten zijn uiteengezet in een rapport, inclusief een Excel-model.
De adviseurs concluderen dat de oplossing die op dit moment door het Circular Coffee Project op de markt wordt gebracht, beter bekend als ‘Tu-Go’, een grote kans van slagen heeft. Op duurzaamheidsgebied is deze koffiecup de koploper, zolang deze een paar keer wordt gebruikt voor het afwassen.
In een reactie op het project en de ondersteuning van Solve Consulting, laat Whyatt weten: “Ondanks de complicaties die de huidige coronasituatie teweeg heeft gebracht waren wij zeer tevreden met het eindresultaat. Ook hebben we de samenwerking met Solve Consulting als prettig ervaren.”